Den nya podastvalutan debatteras flitigt. För oss påm Podcasterian blev vårt uppdrag ännu mer tydligt. Vi ska arbeta för att även poddar med under 10000 unika lyssningar per avsnitt (vilket är en klar majoritet av alla som gör podd idag) ska få bra samarbeten med företag som förstår vikten av att presentera innehåll i podcast snarare än jinglar. Det är vi ensamma på marknaden om idag.

I samband med att den nya podcastvalutan släpptes så skrev vi en debattartikel på resume.se som ni hittar här. Eftersom vi ser en anledning att fortsätta gräva i denna valuta och flertalet människor hörs av och intresserar sig för sammangåendet mellan Sveriges annonsörer, Bauer Media, A cast, Sveriges radio och MTG så har vi genomfört en intervju med Sveriges annonsörer som vi presenterar nedan. 

Podcastvalutan är tänkt att ge Sveriges annonsörer en möjlighet att jämföra olika podcasts med varandra för att få en rättvis bild av vilken podast som har vilken räckvidd. Man jämställer då podastmediet med andra annonsmedier. Det, menar vi, är att begå ett misstag. Ett misstag, lyssnarna, annonsörerna och producenterna förlorar på.

 

Artikelserien bygger på snart tre års erfarenhet som podproducent samt säljare i podbranschen. Under hösten kommer vi sammanställa fler erfarenheter från vårt dagliga arbete med podcastförsäljning och delge er vad vi erfar.

 

I den förra artikeln om marknadsföring diskuterade vi problemen kring att marknadsföra sin podcast och vad som krävs för att man ska nå ut samt lyssnarengagemang. Så hur gör man får att nå ut med sin podcast? Faktum är att det är en av de mest ställda frågorna vi får och här kanske man förväntar sig att vi borde ha ett magiskt svar men dessvärre har vi inte det. Men vi har tips till hur du kan jobba med din marknadsföring.

Podcasten som medieform har kommit långt från sin vagga, då Itunes topplista fylldes av mediemän och komiker som ville framhäva sin egen förträfflighet. De nya poddar som lyckas slå igenom bruset fokuserar på tydliga format och välproducerat innehåll. 2017 spås bli det stora transformationsår då podcasten slutligen slår ifrån sig nidbilden om flabberi och trams som följt med från starten. Det är också året då företag förhoppningsvis kommer förstå vilken lysande väg mediet är för att nå en ny publik, stärka banden till sin gamla och bygga grunden till hela sin redaktionella marknadsföring.