Artikelserien bygger på snart tre års erfarenhet som podproducent samt säljare i podbranschen. Under hösten kommer vi sammanställa fler erfarenheter från vårt dagliga arbete med podcastförsäljning och delge er vad vi erfar.

 

Facts of life – podosfärens spelregler

Redan på 90-talet var din enda chans att nå ut med något du skapat via studentradion eller Öppna kanalen. Men i dessa medier lyssnade eller tittade väldigt få personer. Föll du inte producenterna på läppen så var vägen till framgång stängd. Men i ärlighetens namn: det var den ju ändå. Att komma in i finrummen på produktionsbolagen och TV-kanalerna eller radiostationerna krävde kontakter, tur eller en upptäckt talang och nålsögat var minimalt.

Men idag! Idag kan vem som helst starta en Youtubekanal eller en podcast. Du kan nå miljoner människor inom bara några timmar. Och vips är problemet omvänt. Alla vill nå ut. I Sverige har vi ca 3000-4000 podcasts. En del kan vara övergivna sedan länge. Andra kanske sänder ett par gånger om året men antalet svenska podcast är snart uppe i hälften av ett femsiffrigt antal. Fantastiskt kan man tycka. Men som podmakare är det egentligen ett enda stort problem. Varför? Just för att alla kan göra samma sak som du. Och att de faktiskt också gör det. Så hur gör man för att låta sin podcast synas något högre på poddhimlen än alla andras? Svaret är inte enkelt men vi ska försöka göra vad vi kan för att ge dig det du behöver.

Myten om att slå igenom bruset

Eftersom jag också är verksam inom appindustrin så är jag med i flera Facebookgrupper där man kan få hjälp med sin appidé. Alldeles nyligen hade någon ställt en fråga vad som var svårast med att bygga en app. Det gavs 6 svarsalternativ.

På plats ett kom bekostnaden av appen. Att bygga en app är förvisso inte enkelt men idag finns det faktiskt Wordpressliknande-verktyg som kan göra det åt dig. Du kan också använda dig av offshorebolag (där jag bland annat driver ett) för att få ner priset till nivåer ditt lokala Almikontor kan bidra med utan att du ens behöver ta lån.

På plats nummer två kom ”inkomst under den tid man bygger appen”. Om man anser att det är ett problem ska man nog inte ge sig in i appvärlden överhuvudtaget. Jag tror man bör fundera både en och två gånger på om man vill bli egen företagare och driva sin appidé om man inte kan lösa den biten. Verkligheten för en företagare är att det tar ett eller flera år innan man går med vinst men det finns en övertro på apptekniken idag – lite som på nittiotalet med sina webbsidor.

På plats nummer tre kom marknadsföring. Människor som har appidéer tror på fullaste allvar att bara för att de släpper sin app så kommer den att slå. I Appstore finns idag över 16 miljoner appar. Ingen av de jag talat med har någon marknadsföringsplan för hur de ska komma upp på listorna i Appstore (vilket är ett bra sätt att bli nedladdad på). På ungefär samma sätt verkar många resonera om sina podcasts.

Vad behöver jag för att nå ut?

Vi kan slå hål på en myt direkt: ”Jag kan leva på min podcast bara den blir tillräckligt stor”. Absolut! Om du är känd. Och knappt då. Vad du kan göra är att tjäna pengar på din podcast som en extra inkomst. Det finns naturligtvis undantag från den här regeln men efter snart tre år i branschen med ganska god insyn i podosfären så skulle jag säga att möjligheten att göra pengar på pod än så länge inte är särskilt stor. Det försöker vi på Podcasterian att förändra för våra medlemmar och resten av pod-Sverige men vi är inte där än.

Podcasterians medarbetare jobbar för att poddar ska få en bättre genomslagskraft och därmed också en mer monetär möjlighet. I en annan artikel ska vi gå in på problematiken kring marknadsföringsbranschen och podcasts vilket är nog så spännande. Om du inte är känd så krävs det ett par saker för att annonsörer ska tycka att din podcast är intressant.

Du behöver minst ha ca 10-15000 lyssnare Ingen regel utan undantag men så här ser verkligheten ut idag. Att nå den nivån kräver oftast att din pod är nischad, det vill säga: en Alex och Sigge eller Hannah och Amanda pod är helt utom fråga. Det beror på att det inte finns intresse hos podpubliken att lyssna till två okända människor som har åsikter om saker. Sikta in er på ett specialämne ni kan bra och se till att det finns många människor där ute som bryr sig om ämnet. Ni kan vara hur bra som helst men har ni inte en publik så spelar det ingen roll och det leder oss in på nästa punkt:

Det kräver engagemang att lyssna Att läsa en blogg är enkelt. Du kan göra det på mobilen, paddan eller datorn. Det tar några sekunder att skumma ingressen och sen läsa vidare eller hoppa över inlägget. En podcast kräver hörlurar, att du aktivt startar podden och tar dig förbi vinjetten innan den kommer igång och inte sällan krävs det flera minuters lyssnande innan du bestämmer dig för om det här är värt att lyssna på. För att då fånga lyssnaren krävs dels ett engagerande ämne (och hur vet du att lyssnaren bryr sig om ditt ämne) samt kunskaper i dramaturgi och även ljudredigering för att skapa en intressant miljö. Att bara spela in och släppa utan att tänka på dramaturgi, innehåll, kvalitet med mera är att skjuta sig själv i foten och kanske också anledningen till att många poddar går i graven efter tre avsnitt.

Till sist förutsätter vi att du vill att folk ska lyssna på din podcast oavsett om du tjänar pengar på den eller inte. Är ditt mål att tjäna pengar föreslår jag att du skaffar dig ett jobb eller fortsätter på det du har i första hand och ser podden som en eventuell liten källa till inkomst. Men för att nå dit behöver du ha lyssnare och det kräver marknadsföring. Och hur det går till ska vi berätta om i nästa artikel.

Niklas Gerholm