Artikelserien bygger på snart tre års erfarenhet som podproducent samt säljare i podbranschen. Under hösten kommer vi sammanställa fler erfarenheter från vårt dagliga arbete med podcastförsäljning och delge er vad vi erfar.

 

I den förra artikeln om marknadsföring diskuterade vi problemen kring att marknadsföra sin podcast och vad som krävs för att man ska nå ut samt lyssnarengagemang. Så hur gör man får att nå ut med sin podcast? Faktum är att det är en av de mest ställda frågorna vi får och här kanske man förväntar sig att vi borde ha ett magiskt svar men dessvärre har vi inte det. Men vi har tips till hur du kan jobba med din marknadsföring.

Folk kommer automatiskt hitta min pod bara jag kommer igång

Nej. Det har hänt att vissa fått 30000 lyssnare över en natt. Det kan bero på att någon hittat den och spridit den på internationella forum eller att den lyfts upp i rätt media. Men i de allra flesta fall så tar det tid innan lyssnarna hittar till din pod. Och det är ju inte så konstigt för av alla tusentals poddar där ute – hur ska man hitta din?

 

För att mina vänner sprider och delar den!

Kanske. Kanske lyssnar de inte ens på din podcast. Min erfarenhet är att få av mina vänner någonsin lyssnat på ett enda avsnitt trots att podden handlar om något som intresserar dem (men då de gjort det har de uppskattat den). Sanningen är den att det tar ett stort engagemang att ta till sig ljudmedie. 

Däremot så kommer de som gillar din pod antagligen att stanna, och det finns en hel del du kan göra för att förbättra dina möjligheter att nå ut. Enligt Daytonas undersökning av podvanor förra året där 3200 personer deltog så uppger 54,5% att de hittar nya poddar via sociala medier, och 42,8% att de hittar poddar via vänner och kollegor. Så visst kan vänner och släkt vara en viktig kanal för din podcast. Så tjata på dina vänner att sprida podden och förenkla för dem!

Egentligen handlar mycket om sunt förnuft. Tänk efter själv vad du skulle fastna för. Vill du göra en kort video att sprida? Kanske ska du skapa en specifik bild för varje avsnitt eller släppa ett kortare ljudklipp från det bästa av avsnittet? Det här är små vägar som ofta ger ett litet resultat men kan innebära ökad lyssning. Ofta är det enklare att få folk att se din pod om det är något som sticker ut i folks flöden, och kanske även roligare för dina vänner att dela?

Tänk spridning överlag i sociala medier. Vad finns det för knep där? Videos är som sagt alltid slagkraftiga. Viktigt att tänka på är att fundera på vilken tid du vill lägga, och testa dig fram. Det kan kännas jobbigt att lägga massor av timmar på en film som sen ändå bara sprids av ett fåtal. För mycket med spridandet av din podcast kommer till en början handla om att vinna ett par tiotal lyssnare i taget.

 

Lex Värvet

Det går en sägen om att då Värvet startade så bjöd Kristoffer Triumf in gäster men stora konton i sociala medier. Då de intervjuats twittrade de självfallet om det. Det sägs att han fick en gigantisk publik efter tio avsnitt. Om det är sant eller inte vet jag inte men vi har också haft kända ansikten med i vår podcast och deras twitter har bidragit till att vi fått fler följare. Om du har kända gäster be dem gärna twittra. Det skadar inte att fråga och vår erfarenhet är att de gärna gör det.

 

Bjud in kända gäster

En känd gäst kan leda till delningar och twitter. Men du kan inte bjuda in en känd gäst utan att gästen har relevans för programmet. Även här är det viktigt att du förenklar för både gästen och eventuella följare att dela för bästa effekt. Kanske ska du lägga upp en bild på dig/er tillsammans med gästen? Om du har en humorpodcast kanske det går att göra något roligt med gästen som ni tror kan få viral spridning. Är det en pod om till exempel Employer branding, och ni har bjudit in en gäst som är expert, då kanske ni kan göra en snabb videointervju med gästens bästa tips hur man skapar en attraktiv arbetsplats?

Det är ett hårt arbete att marknadsföra en podcast, och när ni får en ny publik att tala till är det värt att lägga lite extra tid på att maximera den spridningen!

 

Jobba media

Problemet med att kontakta media är att du är inte ensam om att göra det. Dessutom har podcast en ganska ringa intressesfär i media. Din pod bör ha en speciell nisch som kan vara intressant för publikationen. Att synas i radio och TV är få förunnat men då vi var med vår pod Punschverandan exploderade våra siffror för att sedan sjunka ner igen men de var klart högre än innan. Det kan också vara idé att kontakta lokalpress eller fackpress om din podcast passar in där. 

Har du med en känd gäst som avslöjar något du tror har stort värde för allmänheten kan du alltid tipsa medier om det.  Men tänk på att hur du vill uppfattas. Du bör kolla av med din gäst innan så att det är ok. Kan du göra ett event utanför podcasten som ändå går att knyta till din podcast? Gör det och bjud in pressen. Vi har gjort det och det fungerade bra.

 

Jobba sociala media

Det finns många webbinarier och kurser i hur du ska ”lyckas” och få ”enormt stora skaror följare”genom att ”agera rätt på sociala medier”. Det där är något du bör ta med en stor nypa salt. Låt oss säga såhär. Få personer kommer över en natt få tusentals följare i sociala medier för att man agerar rätt. Som med mycket annat så tar det tid. Vi och de vi har pratat med inom podsfären har ungefär samma upplevelser av Facebook-kampanjer. För det första: de levererar inte lika mycket som de påstår. I alla fall inte i de fall vi känner till. För det andra: de levererar till helt fel målgrupp.

För att sätta upp Facebook-kampanjer bör du läsa på riktigt ordentligt innan du satsar pengar på det för det är en hel vetenskap. De får det att låta så lätt. Det är det inte. Däremot så säger 54,5% av podlyssnarna att sociala medier är en plattform där de hittar poddar. Dina potentiella lyssnare finns uppenbarligen där. Så vad kan man göra?

Du kan gå med i grupper på Facebook där poddar finns. Skriv om din podcast i diverse forum, på sociala medier mm. Du kan självklart göra en del för att öka antalet följare av ditt konto eller din pod. Som vi nämnt tidigare: gör dina inlägg så delningsbara som möjligt, svara på frågor från dina fans och var tillgänglig. Du bygger också en starkare relation till dina följare, som gör dem mer benägna att sprida din podcast. Du kan också fundera på vilken din publik är och hitta facebookgruppen som tar upp samma ämnen som dem. Kanske låter administratören dig dela din pod hos dem? Följ relevanta personer och hoppas att de följer dig tillbaka. Sociala medier handlar mycket om att knyta kontakter, Så var inte rädd att interagera med de du följer. När det kommer till tex Twitter så kanske det inte spelar så stor roll om 100 eller 200 personer följer dig, men om du har en följare som i sin tur har 100 000 följare, så kan en like eller retweet göra väldigt mycket för spridningen av ditt inlägg. 

 

Vara gäst i andras poddar

Har du poddar som gränsar till din egen podd? Fråga om du får vara med i den eller om ni ska gästa varandra. Då når du till en helt eller delvis ny publik som kanske vill testa din pod efter att ha hört dig i sin favoritpodccast. 

 

Hur mycket lyssnare kan jag förvänta mig?

Från avsnitt 1? Det beror på var du har spridit din podd och hur många som tagit till sig budskapet. Du kommer behöva påminna dem om och om igen. Med hjälp av tipsen här ovan har du en chans att låta din podcast växa men det är ett ständigt jobb och till sist kommer du märka att du har nått en gräns där du behöver mer muskler för att ta podden vidare hur bra den än är. Problemet är att det finns för många andra som slåss om samma utrymme. Det var precis därför vi startade Podcasterian. Vi ville ge lyssnarna en chans att hitta er på ett dedikerat forum för poddare.

 

Räcker det?

Det beror på vad du vill med din podcast. Vill du sälja annonsutrymme i den är tyvärr marknaden inte så intresserad av poddar med mindre än 10-15000 per avsnitt. Men man ska komma ihåg att marknaden inte har en jättebra koll på poddar. En marknadschef jag pratade med sa: vi annonserade i en podd men den hade ingen vidare räckvidd. Nähä, sa jag, vad hade den? Mellan 50-75000 per avsnitt. Då sa jag: skärp dig! Det är helt jävla suveränt. För det är det!

I TV-siffror däremot är det uselt och eftersom det inte finns några register på poddlyssnande förutom det vi har upprättat så kan ju ingen riktigt veta vad som är bra eller dåligt. Men 10000 lyssnare per avsnitt för en okänd person är väldigt bra. Och det finns okända poddare som kommit dit. Hur det har gått till är deras historia men vi försöker alltid ta reda på hur sådant går tilloch lägga pusslet.

Men vill du göra en podd för en trogen skara lyssnare så spelar det ingen roll om det är 50 eller 5000 som lyssnar. Om du har 2000 lyssnare per avsnitt, tänk dig då 2000 individer som varje vecka väljer att lägga en timme på din podcast. De lägger en timme av sina liv på det som du producerar som konkurrerar med allt annat. Dessutom! Att han podcast är som att tala direkt till dessa 2000 i ett rum. Vi jobbar ständigt för att få marknaden att begripa det här. Idag tycker markanden allt som oftast att 2000 är på tok för lite. Man ser till räckvidd snarare än engagemang. Det är forum för en helt egen artikel. Men som sagt så är en av våra uppgifter att försöka ändra på den här inställningen och innan årets slut kommer vi troligen ha gjort en bra insats för er. Men om det återkommer vi. Tills dess: var rädd om dina lyssnare.

 

Till sist: Podcasterian är till för att ni som poddar ska kunna marknadsföra er genom att uppdatera era sidor och hamna på listorna, delta i forum, skriva artiklar med mera. Vi hoppas kunna dra hit lyssnarna och ju mer ni sprider sidan desto mer kommer ni själva att synas. Podcasterian skapades just för att vi insåg vilka problem det är att marknadsföra sig. Har du några frågor är det bara att mejla mig eller skriva i forumen.

 

Niklas Gerholm

Du hittar den första artikeln här.