I samband med att den nya podcastvalutan släpptes så skrev vi en debattartikel på resume.se som ni hittar här. Eftersom vi ser en anledning att fortsätta gräva i denna valuta och flertalet människor hörs av och intresserar sig för sammangåendet mellan Sveriges annonsörer, Bauer Media, A cast, Sveriges radio och MTG så har vi genomfört en intervju med Sveriges annonsörer som vi presenterar nedan. 

Hur går man tillväga om vill bli validerad?

För bli validerad skall man kunna filtrera sin data så att vi kan få fram räckvidd och lyssningar på ett korrekt sätt. Vi har gemensamt tagit fram en metodik för detta. Certifieringsteam kommer att granska nya leverantörer två gånger per år – under våren och under hösten. (Regler för mätning hittar du här: https://www.poddindex.se/measurement, hur du blir validerad hittar du här https://www.poddindex.se/about).

Kan man få vara med på podcastvalutan utan att ligga på Sveriges radio, A-cast, Bauer Media eller MTG? I så fall hur?

I dagsläget är de certifierade mätleverantörerna Sveriges Radio, Acast och Adswizz. Dessa har en filtrering enligt ett regelverk vilket ger oss jämförbara siffror.

Vad är skillnaden mellan statistiken som fanns innan och den nya podcast-valutan?

Skillnaden mellan poddindex och tidigare publicerade siffror är att vi tvättar data för att få bort multipla nedladdningar (ingen person kan lyssna på hundratals avsnitt i timmen) samt att när man streemar sin lyssning så laddas podden ner flera gånger. Dessa samlar vi ihop till en lyssning. Annan statistik kan visa varje nedladdning under pågående lyssning som en ny lyssning.

Ser ni ett problem i att poddar som inte når upp till nivån med 10000 lyssningar nu måste ligga på A-cast för att få tillgång till relevant statistisk? Det innebär att A-cast får bitvis eller helt kontroll över reklamen i podden och poddaren därmed får svårare att själv kunna välja?

Att vi har valt en nedre nivå på 10000 lyssningar har varit ett gemensamt beslut i gruppen. Då vi visar räckvidd vill alla att det skall finnas en viss volym av lyssnare.

Ser ni ett problem i att samtliga poddar under 10000 lyssnare aldrig kan hittas av annonsörer via poddindex?

Svårt att svara på, det har varit ett beslut som alla har tagit gemensamt

Har ni några planer på att inkludera poddar under 10000 lyssningar?

Inte i dagsläget, men vi kan absolut komma att ändra på det om intresse finns från mindre poddar att ansluta sig.

Varför gjordes valet att gå ut med podcastvalutan nu, och inte avvakta IAB's valuta

Vi har väntat länge på att IAB skall komma i mål med sin standard, men de har tyvärr inte lyckats enas om hur man skall mäta på detaljnivå. Poddindex är i bra synk med IAB Guidlines, vilket bara i dagsläget är just riktlinjer, men vi har tagit det vidare och grottat ned i data för att få fram bra siffror för räckvidd och lyssningar. Vi hoppas att IAB kan komma fram med klara och tydliga mätregler i en snar framtid.

Har ni fått indikationer från era medlemmar att poddcast-valutan är något de efterfrågar då det kommer till annonseringar i podcasts?

Syftet med Poddindex är att redovisa så korrekta siffror som det är möjligt, det finns ett gemensamt intresse från alla inblandade för detta. Det var precis samma sak med KIA-index när det grundades för drygt 15 år sedan då ville medierna få ordning på siffror som svajade och samlas kring en gemensam mätstandard. Det är samma sak nu med Poddindex

Vilka tog första initiativet till pc-valutan?

Initiativet kom från de som är med: Sveriges Radio, A-cast, Bauer Media och MTG Sverige. Perfect Day var även de med i starten men valde att hoppa av vilket var olyckligt då det hade varit fint att ha med dem också. Det är valfritt att redovisa siffror för räckvidd och lyssningar på poddindex och vi välkomnar alla poddar i Sverige att ansluta sig.

Fotnot:

Till Resumé säger Perfect Days VD Felicia Lagerwall : ”Det stämmer inte att vi hoppade av kommittén. Vi har alltid varit positiva till initiativet, men kommittén gick inte med på att inkludera vår poddplattform Libsyn som mätverktyg, trots att den används av cirka 70 procent av den globala marknaden och är godkänt av IAB i USA. Det var därför vi inte kunde vara med i de fortsatta diskussionerna.” Enligt Lagerwall har Perfect Day inte råd att byta från Libsyn till den aktör som kommittén krävde.

 

Niklas Gerholm, Podcasterian.se